Hent artiklen "Facination af tandhjul" om kæmningen af hathjulet på Havnø Mølle, 2008.
Hathjulet er placeret på vingeakslen oppe i møllehatten. Sammen med det vandretliggende krondrev danner det et vinkelgear. Mens selve hjulet er lavet af egetræ, skærer man normalt kammene (tænderne) af hvidbøg. På billederne ses omkæmningen af hathjulet på Havnø Mølle, 2008. Kæmning af hjul er specialistarbejde, der i dette tilfælde udførtes af firmaet Møllebygger John Jensen Aps.
Kæmning af hathjul
De nye råkamme af hvidbøg er placeret i hathjulet, men endnu ikke tildannet.
På bagsiden af hjulet bores huller i kammen til placering af "besættere", der holder kammen på plads.
Der bruges et specialbor, der er 30 cm længere end et normalt bor.
I hullerne placeres de håndsmedede "besættere", der holder kammen på plads.
Nu opmåles kammens delelinje. Kammen deles i 7-dele. De yderste 3/7 er kammens spids, mens de 4/7 er dens base.
Delelinjen overføres til de øvrige kamme (i alt 61 stk.) vha. en lille skabelon.
Hver enkelt kam er nummereret, idet den er tilpasset det specielle hul. På hver kam optegnes delelinjen, før møllebyggeren med en stikpasser inddeler kamhjulet, så der er nøjagtig samme afstand fra spidsen af den ene kam og til den næste.
Dette skal gøres pinligt nøjagtigt for at sikre et godt indgreb og en rolig gang.
Nu gives kammen sin rå facon. Der saves overskydende træ af spidsen.
Herefter "stikkes" kammen. Det vil sige, at man tildanner spidsen med stemmejernet.
Endelig finpudses med båndpudser. Alle kanter affases, så der ikke er skarpe kanter.
Indgrebet tjekkes en sidste gang. Kammene må ikke "knibe" på stokkene, men skal slippe pænt, og kammens yderste kant skal være parallel med stokken.
Færdigt arbejde! Nu skal hjulet køre lidt, før det smøres med en blanding af oksetalg og bivoks.